Har ni sett det från den här synvinkeln?
2015-09-15 | 11:36:03
| From my point of view
Jag är den av mig och mamma som sköter mailen till företaget. Jag tycker det är bekvämt och dessutom finns allting nerskrivet ifall det någon gång skulle bli en tvist eller liknande. Jag är dessutom mer bekväm i konsten att skriva än att direkt utan förberedelse ta ett telefonsamtal. Det är mamma bättre på så det är hennes lott =)
Hur som helst; jag får ganska ofta mail från personer som frågar efter inackorderingsplats, få låna manegen eller paddocken för olika ändamål.
Nu har vi bestämt att vi inte ska ha inackorderingar - de som står här nu är faktiskt väldigt väldigt noga utvalda och personer vi tycker mycket om och som funkar ihop med resten av vårat företag och tänk. Vi har också bestämt oss för att inte hyra ut våran manege och här möter jag inte sällan ganska naiva synpunkter.
"Det är ju bara för någon gång i månaden", "Vi tänker bara rida på förmiddagarna", "Oj! Det priset var saftigt för en plats på lösdrift", "Varför får vi inte ta dit vår egen tränare?", "kan ni inte göra ett undantag?".
Om vi börjar med stallplatsen. Vi bedriver inget inackorderingsstall. Punkt. Vill man verkligen verkligen ha sin häst hos oss och vi kan se att det funkar så finns det en liten möjlighet till att få det att funka. Just nu är det asfullt så nu hade det dock ändå inte gått ;)
Kom till saken någon gång...
Hur som helst; jag får ganska ofta mail från personer som frågar efter inackorderingsplats, få låna manegen eller paddocken för olika ändamål.
Nu har vi bestämt att vi inte ska ha inackorderingar - de som står här nu är faktiskt väldigt väldigt noga utvalda och personer vi tycker mycket om och som funkar ihop med resten av vårat företag och tänk. Vi har också bestämt oss för att inte hyra ut våran manege och här möter jag inte sällan ganska naiva synpunkter.
"Det är ju bara för någon gång i månaden", "Vi tänker bara rida på förmiddagarna", "Oj! Det priset var saftigt för en plats på lösdrift", "Varför får vi inte ta dit vår egen tränare?", "kan ni inte göra ett undantag?".
Om vi börjar med stallplatsen. Vi bedriver inget inackorderingsstall. Punkt. Vill man verkligen verkligen ha sin häst hos oss och vi kan se att det funkar så finns det en liten möjlighet till att få det att funka. Just nu är det asfullt så nu hade det dock ändå inte gått ;)
Jag skulle vilja påstå att Sverige är OTROLIGT bortskämt med stallplatser och priserna för detta. OTROLIGT! Tittar man på utlandet ligger priserna mer relevant och hästägarna betalar för det.
För ett par år sedan gjorde vi en uträkning, av vad 1 häst kostar oss i månaden. En normal, normalfödd häst. Inte extrem åt något håll. 1 häst kostar oss 5000:- i runda slängar.
Att bara hålla, fodra och se till att den får sina behov fyllda. Förutom dessa 5000:- tillkommer gödselhantering, el, skoningar, avmasning, vaccinationer, tandkoll, sadelutprovningar (för att inte tala om utrustning) och i vissa fall veterniärvård. Då är heller inte utbildningen inräknad.
1 av våra egna hästar kostar oss alltså så mycket så vi knappt vill räkna ut det.
Så om bara foder och strö går på runt 5000:- för en normal häst, hur går ekvationen med stallplatspriser på 1000, 1500, 2000, 2500 ihop?
Det är inte konstigt att det är svårt att få ett inackorderingsstall att gå runt.
Ja, det kan hända att man hade kunnat hitta ett billigare foder MEN vi jobbar med detta, hela dagarna, alla dagar i veckan. Det är inte bara fodret/ströet vi betalar för hos vår leverantör. Han kör hem det till oss, lastar av, tar ansvar för eventuella dåliga balar, fixar analyser och det är ALDRIG något problem.
Är ni så naiva att ni tror att vi aldrig provat ett billigare alternativ eller ett annat sätt? Det blir inte billigare i slutänden - för oss.
Jag vet inte vad vi i dagsläget gjort utan den här foderleverantören så ALL CRED TILL HONOM!
Då undrar jag; Finns det någon anledning för oss att ta emot inackorderingar för under 4500:- som vår hyra i dagsläget ligger på?
Vi tjänar inte ett öre i rena pengar och marginalerna ligger på fel sida. Nu vet ni som redan står hos oss att vi tycker att ni är toppen och att det är roligt att ha er hos oss! Annars hade det inte vart värt det för oss.
Vår manege.
Jag är fortfarande euforiskt lycklig över våran manege när jag tänker på det. Den är det bästa hjälpmedlet vi har investerat i på senare år, till vårt företag. Nu vet jag inte längre hur vi hade klarat oss utan den.
Den är o.v.ä.r.d.e.r.l.i.g!
Det är inte konstigt heller att få förfrågningar om vi lånar ut den - såklart inte. Det som jag höjer på ögonbrynen åt är nästkommande naiva svar på det som jag oftast skriver/säger.
"Det är bara för någon gång i månaden!"
Det kanske det är, men om man bortser från det extra jobbet som blir för underhåll, slitaget som ändå blir av en häst till som trampar på underlaget, el etc etc så finns ytterligare en aspekt:
Kan vi på Tokarp stå för den ridningen som kommer bli?
Det är omöjligt för oss att veta men vi MÅSTE VETA att vem som helst ska kunna komma när som helst, titta på ridningen som sker PÅ VÅR ANLÄGGNING och tycka att den är ok.
Den där enda eleven som ser "dålig ridning" har ingen aning om att just den ryttaren inte kommer från stall Tokarp, och det kan skada oss något avsevärt.
"Vi tänker bara rida på förmiddagarna"
Förutom allt ovan; Stallet är våran arbetsplats MEN också vårat hem. Vi har en stor del av vårt privatliv på gården vilket gör att det faktiskt kan vara så att vi någon gång vill ha lugn och ro. Det är inte många som har jobbet hos sig 24/7 men vi har det. Ja, vi har valt det, men då blir de där lediga stunderna väldigt väldigt heliga.
"Oj! Det priset var saftigt för en plats på lösdrift"
Det har jag redan tacklat. Ni vet varför det kostar.
Ni har heller inte tänkt på att man får tillgång till hela anläggningen, en hinderpark att vara avundsjuk på, otroliga ridvägar, kompetent folk på gården om man behöver hjälp, tappskohjälp, två ridbanor med mått över standard, en hage som är hårdgjord för att hålla, mockning varje dag, eftersyn av din häst mm mm. I can go on and on and on.
Varför får vi inte ta dit vår egen tränare?"
Av samma anledning som varför ni inte får låna vår manege till egen ridning. Vi vet inte om vi kan stå för ridningen/träningen som blir.
Hade det vart en väldigt erkänd tränare så hade vi kanske tänkt om, men annars kan vi fortfarande inte vara hundra på att vi kan stå bakom ridningen som sker.
"Kan ni inte göra ett undantag?"
Ett undantag kan skada oss som företagare så enormt mycket. Speciellt nu när information - både sann och osann - sprids så otroligt fort via nätet och sociala medier. Det är inte värt det för oss.
Jag vill dock åter poängtera att jag förstår att folk frågar. Det är inget konstigt och vi tycker det är roligt att man ändå vill komma till oss.
Men nu har ni svaret - lite mer utspecat - varför vi har det så som vi har det.
Folk utifrån är däremot välkomna att komma till oss för träning och utbildning. Det är det vi gör och jobbar med och i vissa fall finns även chansen att rida för tränarna vi anlitar på vår anläggning.
Jag har full förståelse över att man inte kan vara så insatt i en verksamhet och ett företag som vi som faktiskt är det. Ibland hade jag bara önskat att man kunde tänka lite längre och fundera över svaret man får.
Paddocken, mått på 25x60 ca
För ett par år sedan gjorde vi en uträkning, av vad 1 häst kostar oss i månaden. En normal, normalfödd häst. Inte extrem åt något håll. 1 häst kostar oss 5000:- i runda slängar.
Att bara hålla, fodra och se till att den får sina behov fyllda. Förutom dessa 5000:- tillkommer gödselhantering, el, skoningar, avmasning, vaccinationer, tandkoll, sadelutprovningar (för att inte tala om utrustning) och i vissa fall veterniärvård. Då är heller inte utbildningen inräknad.
1 av våra egna hästar kostar oss alltså så mycket så vi knappt vill räkna ut det.
Så om bara foder och strö går på runt 5000:- för en normal häst, hur går ekvationen med stallplatspriser på 1000, 1500, 2000, 2500 ihop?
Det är inte konstigt att det är svårt att få ett inackorderingsstall att gå runt.
Ja, det kan hända att man hade kunnat hitta ett billigare foder MEN vi jobbar med detta, hela dagarna, alla dagar i veckan. Det är inte bara fodret/ströet vi betalar för hos vår leverantör. Han kör hem det till oss, lastar av, tar ansvar för eventuella dåliga balar, fixar analyser och det är ALDRIG något problem.
Är ni så naiva att ni tror att vi aldrig provat ett billigare alternativ eller ett annat sätt? Det blir inte billigare i slutänden - för oss.
Jag vet inte vad vi i dagsläget gjort utan den här foderleverantören så ALL CRED TILL HONOM!
Då undrar jag; Finns det någon anledning för oss att ta emot inackorderingar för under 4500:- som vår hyra i dagsläget ligger på?
Vi tjänar inte ett öre i rena pengar och marginalerna ligger på fel sida. Nu vet ni som redan står hos oss att vi tycker att ni är toppen och att det är roligt att ha er hos oss! Annars hade det inte vart värt det för oss.
Oudega och Caradhras
Vår manege.
Jag är fortfarande euforiskt lycklig över våran manege när jag tänker på det. Den är det bästa hjälpmedlet vi har investerat i på senare år, till vårt företag. Nu vet jag inte längre hur vi hade klarat oss utan den.
Den är o.v.ä.r.d.e.r.l.i.g!
Det är inte konstigt heller att få förfrågningar om vi lånar ut den - såklart inte. Det som jag höjer på ögonbrynen åt är nästkommande naiva svar på det som jag oftast skriver/säger.
"Det är bara för någon gång i månaden!"
Det kanske det är, men om man bortser från det extra jobbet som blir för underhåll, slitaget som ändå blir av en häst till som trampar på underlaget, el etc etc så finns ytterligare en aspekt:
Kan vi på Tokarp stå för den ridningen som kommer bli?
Det är omöjligt för oss att veta men vi MÅSTE VETA att vem som helst ska kunna komma när som helst, titta på ridningen som sker PÅ VÅR ANLÄGGNING och tycka att den är ok.
Den där enda eleven som ser "dålig ridning" har ingen aning om att just den ryttaren inte kommer från stall Tokarp, och det kan skada oss något avsevärt.
"Vi tänker bara rida på förmiddagarna"
Förutom allt ovan; Stallet är våran arbetsplats MEN också vårat hem. Vi har en stor del av vårt privatliv på gården vilket gör att det faktiskt kan vara så att vi någon gång vill ha lugn och ro. Det är inte många som har jobbet hos sig 24/7 men vi har det. Ja, vi har valt det, men då blir de där lediga stunderna väldigt väldigt heliga.
"Oj! Det priset var saftigt för en plats på lösdrift"
Det har jag redan tacklat. Ni vet varför det kostar.
Ni har heller inte tänkt på att man får tillgång till hela anläggningen, en hinderpark att vara avundsjuk på, otroliga ridvägar, kompetent folk på gården om man behöver hjälp, tappskohjälp, två ridbanor med mått över standard, en hage som är hårdgjord för att hålla, mockning varje dag, eftersyn av din häst mm mm. I can go on and on and on.
Varför får vi inte ta dit vår egen tränare?"
Av samma anledning som varför ni inte får låna vår manege till egen ridning. Vi vet inte om vi kan stå för ridningen/träningen som blir.
Hade det vart en väldigt erkänd tränare så hade vi kanske tänkt om, men annars kan vi fortfarande inte vara hundra på att vi kan stå bakom ridningen som sker.
"Kan ni inte göra ett undantag?"
Ett undantag kan skada oss som företagare så enormt mycket. Speciellt nu när information - både sann och osann - sprids så otroligt fort via nätet och sociala medier. Det är inte värt det för oss.
Vår älskade manege!
Jag vill dock åter poängtera att jag förstår att folk frågar. Det är inget konstigt och vi tycker det är roligt att man ändå vill komma till oss.
Men nu har ni svaret - lite mer utspecat - varför vi har det så som vi har det.
Folk utifrån är däremot välkomna att komma till oss för träning och utbildning. Det är det vi gör och jobbar med och i vissa fall finns även chansen att rida för tränarna vi anlitar på vår anläggning.
Jag har full förståelse över att man inte kan vara så insatt i en verksamhet och ett företag som vi som faktiskt är det. Ibland hade jag bara önskat att man kunde tänka lite längre och fundera över svaret man får.
Har ni sett på saken på det här sättet innan?
/Myran
/Myran