Hur ska man skriva sitt PM?
2015-06-04 | 13:19:09
| Ridlärare level 1
Jag tänkte även skriva ett inlägg här om hur man "ska" skriva sitt PM inför en lektion. För er som inte har koll på vad ett PM är så är det ett "schema" för hur man lägger upp sin lektion. En planering helt enkelt.
För det första ska man veta vad man har för tema på sin lektion. Det ska skrivas med i PM:et högst upp.
Därefter ska man även strukturera upp ett mål och syfte med själva lektionen. Det kan tex. vara tema Halt (som jag fick) med lektionsmålet att eleverna ska få mer kunskap om hur man gör en korrekt halt. Själva målet/syftet brukar jag försöka hålla ner till en mening.
Sedan delar man alltid upp sin lektion i "Inledning/uppvärmning", "huvudövning" och "avslutning". Alla delar ska på något sätt leda till att huvudövningen blir så bra och effektiv som möjligt. Därför krävs olika uppvärmningar för olika teman.
Det som man bör tänka på här när man går upp och gör ett prov är att ha koll på vilka övningar som är förberedande för vilka rörelser. Det hjälper väldigt mycket!
Till varje del (uppvärmning/huduvövning och avslutning) ska man även skriva till speciella saker som man bör iakkta under lektionen.
I mitt PM kunde det vara att "ryttarna verkligen använder sitsen in i övergångarna och halterna", "halterna inte blir för långa", "bjduningen bibehålls i halterna" etc. etc. Helt enkelt det som är viktigt för att övningen ska bli bra och rörelsen ska bli så bra som möjligt.
Avslutningen bör alltid innehålla individuell feedback. För vuxna elever eller äldre ungdomar kan man ta en minut och verkligen prata om det som de jobbat med, för yngre barn brukar jag köra på att eleven ska säga minst en sak som de tyckte gick bra och inget mer. Det är den positiva känslan som måste genomsyras och en bok som är så bra för detta är Pedagogik för ridlärare. Läs den och se till att kunna den. Då har man mycket i ryggen också.
Man ska göra en viss tidsindelning av lektionen, dock inte minut för minut. Då blir man lätt bunden till sitt PM på ett negativt sätt. Men att dela in sina lektionsdelar i tidsgrupper är helt ok och oftast positivt.
Ett Pm ska vara på ett A4 max, det ska vara enkelt och klart och tydligt. Vem som helst som är ridlärare ska kunna ta ditt PM och genomföra en bra lektion från det. Det ska vara tanken.
Så mallen för ett PM blir som följande:
Datum
Ämne
Utbildningsnivå
Vuxna/Ungdomar/barn/små barn
Lektionsmål/syfte
Inledning, Tid:
Genomförande och Att iaktta
För det första ska man veta vad man har för tema på sin lektion. Det ska skrivas med i PM:et högst upp.
Därefter ska man även strukturera upp ett mål och syfte med själva lektionen. Det kan tex. vara tema Halt (som jag fick) med lektionsmålet att eleverna ska få mer kunskap om hur man gör en korrekt halt. Själva målet/syftet brukar jag försöka hålla ner till en mening.
Sedan delar man alltid upp sin lektion i "Inledning/uppvärmning", "huvudövning" och "avslutning". Alla delar ska på något sätt leda till att huvudövningen blir så bra och effektiv som möjligt. Därför krävs olika uppvärmningar för olika teman.
Det som man bör tänka på här när man går upp och gör ett prov är att ha koll på vilka övningar som är förberedande för vilka rörelser. Det hjälper väldigt mycket!
Till varje del (uppvärmning/huduvövning och avslutning) ska man även skriva till speciella saker som man bör iakkta under lektionen.
I mitt PM kunde det vara att "ryttarna verkligen använder sitsen in i övergångarna och halterna", "halterna inte blir för långa", "bjduningen bibehålls i halterna" etc. etc. Helt enkelt det som är viktigt för att övningen ska bli bra och rörelsen ska bli så bra som möjligt.
Avslutningen bör alltid innehålla individuell feedback. För vuxna elever eller äldre ungdomar kan man ta en minut och verkligen prata om det som de jobbat med, för yngre barn brukar jag köra på att eleven ska säga minst en sak som de tyckte gick bra och inget mer. Det är den positiva känslan som måste genomsyras och en bok som är så bra för detta är Pedagogik för ridlärare. Läs den och se till att kunna den. Då har man mycket i ryggen också.
Man ska göra en viss tidsindelning av lektionen, dock inte minut för minut. Då blir man lätt bunden till sitt PM på ett negativt sätt. Men att dela in sina lektionsdelar i tidsgrupper är helt ok och oftast positivt.
Ett Pm ska vara på ett A4 max, det ska vara enkelt och klart och tydligt. Vem som helst som är ridlärare ska kunna ta ditt PM och genomföra en bra lektion från det. Det ska vara tanken.
Så mallen för ett PM blir som följande:
Datum
Ämne
Utbildningsnivå
Vuxna/Ungdomar/barn/små barn
Lektionsmål/syfte
Inledning, Tid:
Genomförande och Att iaktta
Huvudövning: Tid:
Genomförande och Att iaktta
Avslutning, Tid:
Geomförande och Att iaktta
MIn tidsindelning brukar bli ungefär såhär: (I alla fall under provets 30-minutersdelar)
10 eller 15 min uppvärmning
10 eller 15 min huvudövning
5 min avslutning.
Vid en vanlig lektion så har man ju dock oftast mer tid på sig till de olika delarna.
Innan jag visste vad jag gav mig in på ;)
Genomförande och Att iaktta
Avslutning, Tid:
Geomförande och Att iaktta
MIn tidsindelning brukar bli ungefär såhär: (I alla fall under provets 30-minutersdelar)
10 eller 15 min uppvärmning
10 eller 15 min huvudövning
5 min avslutning.
Vid en vanlig lektion så har man ju dock oftast mer tid på sig till de olika delarna.
Innan jag visste vad jag gav mig in på ;)
Såhär såg stallet ut. Längst ner til höger hade vi alla proven i en lektionssal. Vi måste fixa projektor och whiteboard till Tokarp! =) På något sätt! =)