Analysering
2015-02-16 | 23:12:22
| Ridlärare level 1
Då ska vi se om jag till och med kan vara så duktig att jag analyserar mina PM direkt nu när jag genomfört dem också.
Mina två andra grupper red som sagt markarbete idag och jag hade gjort detta Pm:et som förberedelse inför dessa lektioner. Jag kunde ha samma upplägg för dem båda då de är på hyfsat samma nivå.
Mina två andra grupper red som sagt markarbete idag och jag hade gjort detta Pm:et som förberedelse inför dessa lektioner. Jag kunde ha samma upplägg för dem båda då de är på hyfsat samma nivå.
Bonusövningen hann vi inte till.
Uppvärmningen skötte jag som jag hade tänkt. Alltid bra att få komma igång med ett par minuters trav och dessutom avcheckning av sitsen. Den bör alltid kollas av tycker jag, på ett eller annat sätt. Det som inte blev som jag tänkt var att galoppen lades till i uppvärmningen.
Det gjorde vi helt enkelt inte och inte heller övergångarna. Helt ärligt - Jag glömde bort att jag skrivit med dem. Slarvigt men det var inget som direkt spelade någon roll över kvaliteten på lektionen.
Huvudövningen gick som tänkt men vi hann aldrig längre än till skritten. i Varvbytena travade vi för att hålla värmen uppe och även engagemanget.
Jag glömde planera in en genomgång vilket vi hade innan vi började. Där hade vi även en avcheckning på hur alla kände sig och hur hästarna kändes.
Nedtrappningen gick som planerat.
Det som jag upptäckte med övningen var att den var svårare än väntat. Fokus låg ju på att börja ställa och forma hästarna i innersidan och på så sätt få hjälp av småserpentinerna.
Det var inte helt enkelt.
Nu klarade båda grupperna övningen utan att något gick ut över hästarna så på så sätt var det inte en för svår övning.
Dock tror jag att en 4:a hade haft mer ut av den än en trea och fått större effekt av allting. Något att ta med i beräkningen nästa gång.
Min placering var ganska bra för det mesta. Det är så mycket som spelar in på vart jag vill stå. Om jag har en spänd häst vill jag vara placerad långt upp på banan för att "vara där" om något skulle hända för att kunna ingripa och hjälpa.
Samtidigt vill jag vara mitt på banan - vilket man absolut inte ska vara. Till sist försökte jag hålla mig där jag hade så få hästar bakom mig som möjligt. Jag lyckades väl halvdant kan jag väl säga.
Sedan var det mitt språk. Det som är bra är att jag är ganska medveten om vad jag säger och när jag säger fel. Tex. säger jag gärna "vi kortar in tyglarna" istället för att bara säga "Ta Tyglarna". Det är inte vi som ska göra det. Det är mina elever.
Det ska vara kort och tydligt men inte otrevligt. Så jag måste bli bättre på att korta ner mina meningar - kommandon.
Jag hör ju som sagt när jag gör fel i alla fall. Positivt!
Så på det stora hela: Kom ihåg vad jag skrev på PM:en och anpassa mina kommandon.
Dressyrens PM gick bättre. Dock så hann vi inte med så många olika moment, vilket jag kunnat gissa mig till innan. Vi gick istället direkt på galoppen efter att vi travat igenom programmet. Uppvärmningen blev också lite annorlunda då tjejerna värmde själva en stund först innan vi travade igenom programmet.
Däremot hann vi göra galoppdelarna ganska många gånger var och det kändes väldigt bra. Mycket mer givande än om vi hastat igenom många moment tycker jag.
=)
Tycker ni att sånt här är intressant att läsa eller skriver jag bara för mig själv? =)
/Myran
Uppvärmningen skötte jag som jag hade tänkt. Alltid bra att få komma igång med ett par minuters trav och dessutom avcheckning av sitsen. Den bör alltid kollas av tycker jag, på ett eller annat sätt. Det som inte blev som jag tänkt var att galoppen lades till i uppvärmningen.
Det gjorde vi helt enkelt inte och inte heller övergångarna. Helt ärligt - Jag glömde bort att jag skrivit med dem. Slarvigt men det var inget som direkt spelade någon roll över kvaliteten på lektionen.
Huvudövningen gick som tänkt men vi hann aldrig längre än till skritten. i Varvbytena travade vi för att hålla värmen uppe och även engagemanget.
Jag glömde planera in en genomgång vilket vi hade innan vi började. Där hade vi även en avcheckning på hur alla kände sig och hur hästarna kändes.
Nedtrappningen gick som planerat.
Det som jag upptäckte med övningen var att den var svårare än väntat. Fokus låg ju på att börja ställa och forma hästarna i innersidan och på så sätt få hjälp av småserpentinerna.
Det var inte helt enkelt.
Nu klarade båda grupperna övningen utan att något gick ut över hästarna så på så sätt var det inte en för svår övning.
Dock tror jag att en 4:a hade haft mer ut av den än en trea och fått större effekt av allting. Något att ta med i beräkningen nästa gång.
Min placering var ganska bra för det mesta. Det är så mycket som spelar in på vart jag vill stå. Om jag har en spänd häst vill jag vara placerad långt upp på banan för att "vara där" om något skulle hända för att kunna ingripa och hjälpa.
Samtidigt vill jag vara mitt på banan - vilket man absolut inte ska vara. Till sist försökte jag hålla mig där jag hade så få hästar bakom mig som möjligt. Jag lyckades väl halvdant kan jag väl säga.
Sedan var det mitt språk. Det som är bra är att jag är ganska medveten om vad jag säger och när jag säger fel. Tex. säger jag gärna "vi kortar in tyglarna" istället för att bara säga "Ta Tyglarna". Det är inte vi som ska göra det. Det är mina elever.
Det ska vara kort och tydligt men inte otrevligt. Så jag måste bli bättre på att korta ner mina meningar - kommandon.
Jag hör ju som sagt när jag gör fel i alla fall. Positivt!
Så på det stora hela: Kom ihåg vad jag skrev på PM:en och anpassa mina kommandon.
Dressyrens PM gick bättre. Dock så hann vi inte med så många olika moment, vilket jag kunnat gissa mig till innan. Vi gick istället direkt på galoppen efter att vi travat igenom programmet. Uppvärmningen blev också lite annorlunda då tjejerna värmde själva en stund först innan vi travade igenom programmet.
Däremot hann vi göra galoppdelarna ganska många gånger var och det kändes väldigt bra. Mycket mer givande än om vi hastat igenom många moment tycker jag.
=)
Tycker ni att sånt här är intressant att läsa eller skriver jag bara för mig själv? =)
/Myran