Analysering av grupperna igår!
2015-02-18 | 12:39:03
| Ridlärare level 1
Då ska vi se, mitt andra analysinlägg och den här gången var det två barngrupper som jag höll i. Den första gruppen red på nivå Ledningsetta och den andra är på nivå 1.
Första gruppen skulle ha fokus på ridvägar och jag utgick ifrån det här PM:et:
Den här lektionen följde faktiskt PM:et väldigt bra. Det enda som jag fick ändra på var att vi tog bort den korta diagonalen. Det fanns tillräckligt att jobba med ändå med bara Volt tillbaka och Halvt igenom. Tjejerna var jätteduktiga men det fanns ingen anledning än att trava alla på en gång. Det hade kunnat bli en säkerhetsrisk.
Så istället ändrade jag om min planering så att vi tog korta pauser med trav på ett mindre spår en och en istället för att trava igenom vissa ridvägar gemensamt.
Det funkade väldigt bra och barnen blev aldrig uttråkade vad jag förstod =)
Barnen fick även i slutet rida Följa John och välja mellan alla de 5 vägarna som vi gick igenom.
Vi hann även med bonusen med att galoppera. Det var uppskattat men ändå sa de flesta av barnen att det roligaste var ridvägarna trots att vi också hade galopperat =) Det ser jag som mycket positivt.
Andra gruppen hade jag det här PM:et till:
Det här PM:et följde jag inte riktigt. Jag började med en travuppvärmning på ett mindre spår, det var ett par nya i gruppen också så det kändes bäst att få se lite hur det funkade. Det funkade bra ;)
Så vi travade på ca 5 min i början och när alla var väldigt avspända och varma skrittade vi igenom programmet. Efter det red vi igenom det precis som det skulle vara, två gånger.
Det allra sista delade jag upp gruppen så att de red igenom programmet tre och tre. Mycket nyttigt och dessutom försökte jag att inte säga ridvägarna den sista gången heller, utan eleverna fick själva försöka komma ihåg - vilket de gjorde bra!
Det allra sista fick de galoppera två gånger var och allting var så perfekt att alla kunde prova att galoppera själva. Vilket de gjorde också ;)
Under avskrittningen tyckte de flesta att det var roligast att rida igenom programmet, speciellt när de bara var tre stycken. Inte heller här var det direkt något som tyckte att galoppen var allra roligast vilket återigen känns positivt. Galoppen är ju en sådan liten del än sålänge i de här grupperna så det hade vart tråkigare om det var det enda som man lyckades göra roligt under lektionen ;) haha!
Jag själv fick släppa en del på det där med att vara korrekt i språket. Det funkar på ett helt annat sätt med barn. Jag pratar mycket mer och det känns som att jag inte kunde gjort på så mycket annat vis. Det får inte bli för militäriskt med barn tycker jag.
Men det betyder ju ändå att jag tänkte på vad och hur jag sa olika grejer. Plus till mig.
Idag, onsdag, så har jag en grupp som jag verkligen kan öva på det korrekta språket med. Det ska jag också göra. phew.
Kram på er!
/Myran
Första gruppen skulle ha fokus på ridvägar och jag utgick ifrån det här PM:et:
Den här lektionen följde faktiskt PM:et väldigt bra. Det enda som jag fick ändra på var att vi tog bort den korta diagonalen. Det fanns tillräckligt att jobba med ändå med bara Volt tillbaka och Halvt igenom. Tjejerna var jätteduktiga men det fanns ingen anledning än att trava alla på en gång. Det hade kunnat bli en säkerhetsrisk.
Så istället ändrade jag om min planering så att vi tog korta pauser med trav på ett mindre spår en och en istället för att trava igenom vissa ridvägar gemensamt.
Det funkade väldigt bra och barnen blev aldrig uttråkade vad jag förstod =)
Barnen fick även i slutet rida Följa John och välja mellan alla de 5 vägarna som vi gick igenom.
Vi hann även med bonusen med att galoppera. Det var uppskattat men ändå sa de flesta av barnen att det roligaste var ridvägarna trots att vi också hade galopperat =) Det ser jag som mycket positivt.
Andra gruppen hade jag det här PM:et till:
Det här PM:et följde jag inte riktigt. Jag började med en travuppvärmning på ett mindre spår, det var ett par nya i gruppen också så det kändes bäst att få se lite hur det funkade. Det funkade bra ;)
Så vi travade på ca 5 min i början och när alla var väldigt avspända och varma skrittade vi igenom programmet. Efter det red vi igenom det precis som det skulle vara, två gånger.
Det allra sista delade jag upp gruppen så att de red igenom programmet tre och tre. Mycket nyttigt och dessutom försökte jag att inte säga ridvägarna den sista gången heller, utan eleverna fick själva försöka komma ihåg - vilket de gjorde bra!
Det allra sista fick de galoppera två gånger var och allting var så perfekt att alla kunde prova att galoppera själva. Vilket de gjorde också ;)
Under avskrittningen tyckte de flesta att det var roligast att rida igenom programmet, speciellt när de bara var tre stycken. Inte heller här var det direkt något som tyckte att galoppen var allra roligast vilket återigen känns positivt. Galoppen är ju en sådan liten del än sålänge i de här grupperna så det hade vart tråkigare om det var det enda som man lyckades göra roligt under lektionen ;) haha!
Jag själv fick släppa en del på det där med att vara korrekt i språket. Det funkar på ett helt annat sätt med barn. Jag pratar mycket mer och det känns som att jag inte kunde gjort på så mycket annat vis. Det får inte bli för militäriskt med barn tycker jag.
Men det betyder ju ändå att jag tänkte på vad och hur jag sa olika grejer. Plus till mig.
Idag, onsdag, så har jag en grupp som jag verkligen kan öva på det korrekta språket med. Det ska jag också göra. phew.
Kram på er!
/Myran