slide show

Nu tänker jag snacka varg! Inga otäcka bilder

Lena

Amen!

2014-11-30 | 08:17:16
Eva

Kommer ihåg från det jag var liten. Jag och mina systrar var ute och lekte och hade hunden till sällskap.
Plötsligt börjar något att yla i skogen bakom huset, vår hund ställer sig bakom dörren och ylar för fullt.
Ut kommer mamma i en faslig fart då hon fattar att något inte är som det ska.
Vi ungar härmar ylandet så det tar ett tag innan mamma lyckas överrösta oss så vi fattar att vi ska IN NU.
Om vi blev rädda - nej - vi hade ju Buster (hunden) som vaktade oss, och ja - det var vargar bakom huset.

Svar: Vart var det? Jag hade också tagit in barnen kvickt som attan ;)
Myran

2014-11-30 | 19:37:28
Eva

David kan tala om var detta hände då han har varit uppe i Sikfors varje sommar fram till dess att han blev 14-15 år och vägrade följa med.
Det här med vargarna: vi visste på ett ungefär när de skulle dyka upp och det var tidig vinter när renarna kom ner från fjället sedan hade vi vargar fram till vårvintern då renarna åter drog till fjälls igen.
Mamma och pappa försökte så gott det gick att pränta in i oss virrhjärnor att då vi hör ylandet ska vi INTE svara med egna ylande utan gå in.
De måste ha lyckats med det för vargen tog varken hundar, katter eller små barn :)
Har inget minne av att någon pratade om att utrota vargen, det var bara att man skulle ha respekt för honom.

Svar: Det känns som att det ändå är ganska sällsynt att de ger sig på katt/hund/barn om det finns annat. Det är ju ett skyggt djur =) Tänk om fler kunde tänka så att man ska ha respekt för istället för att hata. Allting hade varit på en lite mer mogen nivå då.
Myran

2014-12-01 | 15:16:11
Nathalie

Jag tycker dock du säger emot dig själv lite grann i den här texten. Anledningen till varför man är emot vargen är ju just problemen med rivna får, höns, hundar, små hästar osv... Det är människor som känner sig hotade och vill få bort vargen från sina marker.

Du skriver att du skulle kunna skjuta en varg som hotar din egendom och tycker inte det är konstigt över det, så i princip så resonerar precis som vilken person som helst som vill få bort vargen. Om du ser det som ett djur som varit så i många år och är ett rovdjur som vilket rovdjur som helst, varför skulle du skjuta det om det följde sin naturliga instinkt och gav sig på ett av dina djur då? Jo, för det är DINA djur. Varför tycker du det isf att det är konstigt att andra reagerar som dom gör på vargen då? Du skriver att du inte skulle hata en hel art för det om en varg tar en av dina djur. Är det skillnad på varg och varg?

Vargen går inte heller att "hålla där människan vill ha den." Se bara alfahonan som det slösades flera miljoner i skattepengar på som flyttades i över tre gånger, men som alltid återvände till sitt revir. Så det är tyvärr inget alternativ som skulle fungera i längden.

"men släpp inte ut hunden i marker där det finns varg då." Tycker inte det resonemanget håller alls. Hade man vetat att det fanns varg i området så tror jag inte någon över huvudtaget hade släppt lös sina djur. Det låter lite som du anser att man får skylla sig själv. Se bara vargen som förra året som strosade runt i Borås, ingen visste att den skulle komma hit.

Förstår dock lite din poäng i texten, men hade det varit så enkelt att vargen bara dödat rådjur och älg i skogen och aldrig gått på människornas djur så hade den här debatten kring vargens existens heller aldrig funnits. :)

Svar: Jag tycker inte det är samma sak att kunna döda en varg som att man vill utrota den, vilket så är i många av bilderna som läggs ut på facebook. Skydda sin egendom/djur, ja självklart ska man få göra det. Men betyder det att man hatar varg? Det gör det fortfarande inte i mina ögon. Med tanke på att väldigt många av de dödade hundarna är just jakthundar på vargmarker tycker jag att man borde förstå att det kan finnas varg? Eller? Där hade jag inte släppt min hund. Men det är många som gör.

Ta bara filmen som cirkulerade på facebook för något år sedan, om vargen som attackerade hunden med kamera på sig. Att det var rena turen att hunden överlevde. För det första jagade hunden vargen i jag vet inte hur många minuter och vargen ville bara komma undan. Till slut vänder den sig om, slår omkull hunden och springer bort. Men det var inte så man vinklade den.

Jag tycker inte att jag säger emot mig själv. För återigen, jag skulle inte hatat vargen även om jag bott granne med den. Inte heller om jag hade skjutit en för att skydda mina. Jag förstår mig inte på att människan måste hata hela tiden och vilja utplåna....

Jag är alltså inte emot att man får skydda sina egna djur. Självklart ska man få göra det.
Myran


http://nathaliesafko.blogg.se 2014-12-06 | 21:32:31
Nathalie

Nej det har du rätt i! (: Har dock inte fått uppfattningen om att man vill UTROTA vargen, utan mer att man vill få bort den från markerna. Jag är också emot vargen men jag hatar den absolut inte!


http://nathaliesafko.blogg.se 2014-12-13 | 23:35:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0