Mina lektioner idag
2014-01-06 | 19:09:00
| Tokarpsinfo/Tokarpshästar
Nu är måndagen till ända. Jag har haft 4 lektioner på förmiddagen och jag och mamma pratade lite snabbt om ifall vi hade lektion på olika sätt beroende på vilken tid på dagen vi har det.
Jag visste inte riktigt först men sen kände jag att det oftast blir lite roligare eller vad man kan kalla det när man ändrar något. Jag vet inte om det är just att ha lektion på förmiddagen eller bara själva brytet från vardagen men något är det som gör att det kryddas till lite grann. =)
Jag gillar att ha lektion när det är ljust också. Det gör väldigt mycket!
Alla grupper hade hoppning/markarbete/caprilli i alla fall. Första gruppen lades fokus på att lyfta svårighetsgraden ett snäpp och jag vet själv hur svårt det kan kännas första gången man utsätts för det. Alltså att känna sig som en total nybörjare igen, som att man börjar om eller inte alls har hajjat grejen.
Men för alla som eventuellt känner så; Så är det ju inte. Man får istället se det som att man lyfter fram nästa grej man måste träna på. Det blir tydligt och konkret och det tycker jag att ridningen ofta går ut på. Att konkretisera något som egentligen är fruktansvärt svårt.
Jag visste inte riktigt först men sen kände jag att det oftast blir lite roligare eller vad man kan kalla det när man ändrar något. Jag vet inte om det är just att ha lektion på förmiddagen eller bara själva brytet från vardagen men något är det som gör att det kryddas till lite grann. =)
Jag gillar att ha lektion när det är ljust också. Det gör väldigt mycket!
Alla grupper hade hoppning/markarbete/caprilli i alla fall. Första gruppen lades fokus på att lyfta svårighetsgraden ett snäpp och jag vet själv hur svårt det kan kännas första gången man utsätts för det. Alltså att känna sig som en total nybörjare igen, som att man börjar om eller inte alls har hajjat grejen.
Men för alla som eventuellt känner så; Så är det ju inte. Man får istället se det som att man lyfter fram nästa grej man måste träna på. Det blir tydligt och konkret och det tycker jag att ridningen ofta går ut på. Att konkretisera något som egentligen är fruktansvärt svårt.
Svårigheten på just den här lektionen var att lägga en liten volt i galopp runt ett hinder och först och främst se till att hålla galoppen.
Men när man tänker efter så är det ju väldigt mycket mer än att bara kunna hålla igång själva gångarten.
Målet måste ju vara (även om det är svårt) att kunna rida den där lilla volten ur en eftergift, på ett exakt voltspår som är runt, för små hjälper och dessutom i bibehållen gångart.
Det blev till slut en hel del att hålla ordning på ändå.
Andra gruppen fick bekänna färg genom att visa upp sin exakthet och noggranhet på en, egentligen ganska enkel, övning som genast gjordes ett par hack svårare.
Trav vid en exakt punkt, verkligen exakt, galopp vid nästa punkt exakt och sedan avbrott till trav på exakt rätt punkt.
Det som var så roligt var att det hände mycket med alla. Hästarna svarade bättre ganska snabbt vilket i början var största "problemet" men problematiken utvecklades sedan till ryttarens tajming, när hästarna väl var lite mer uppmärksamma.
Roligt och väldigt nyttigt!
Min sista grupp, en tvåa, travade massor av vägar och över bommar. Bommarna låg dessutom på vissa vägar som vi inte ridit på innan. Väldigt duktigt. Sedan fick de travhoppa ett litet kryss och galoppera efteråt. Det sista vi gjorde var att eleverna själva fick välja vilken gångart de skulle rida i under ett helt varv. Så en och en fick de rida ett varv på fyrktantspåret och galoppera (som de flesta gjorde) om de ville.
Efter alla grupperna red vi ut en sväng. Vi var hela 13 stycken som var ute tillsammans och det var riktigt mysigt. Dock kom regnet krypande så det var lika skönt att komma tillbaka som att rida iväg ;)
Det var min dag i lite detalj. Jag hade bara tänkt skriva ett inlägg typ "hej, idag var jag i stallet". Jag gillar mina fingrar ibland. De gör som de själva vill och ibland blir det ganska bra ;)
Ps. Märkte ni att jag knappt skrev något om bommarna/hindren som vi faktiskt använde också? ;)
Kram på er!
/Myran
Från härliga Melwintiden. Jösses vad mycket jag red honom. fina hästen!
Men när man tänker efter så är det ju väldigt mycket mer än att bara kunna hålla igång själva gångarten.
Målet måste ju vara (även om det är svårt) att kunna rida den där lilla volten ur en eftergift, på ett exakt voltspår som är runt, för små hjälper och dessutom i bibehållen gångart.
Det blev till slut en hel del att hålla ordning på ändå.
Andra gruppen fick bekänna färg genom att visa upp sin exakthet och noggranhet på en, egentligen ganska enkel, övning som genast gjordes ett par hack svårare.
Trav vid en exakt punkt, verkligen exakt, galopp vid nästa punkt exakt och sedan avbrott till trav på exakt rätt punkt.
Det som var så roligt var att det hände mycket med alla. Hästarna svarade bättre ganska snabbt vilket i början var största "problemet" men problematiken utvecklades sedan till ryttarens tajming, när hästarna väl var lite mer uppmärksamma.
Roligt och väldigt nyttigt!
Min sista grupp, en tvåa, travade massor av vägar och över bommar. Bommarna låg dessutom på vissa vägar som vi inte ridit på innan. Väldigt duktigt. Sedan fick de travhoppa ett litet kryss och galoppera efteråt. Det sista vi gjorde var att eleverna själva fick välja vilken gångart de skulle rida i under ett helt varv. Så en och en fick de rida ett varv på fyrktantspåret och galoppera (som de flesta gjorde) om de ville.
Efter alla grupperna red vi ut en sväng. Vi var hela 13 stycken som var ute tillsammans och det var riktigt mysigt. Dock kom regnet krypande så det var lika skönt att komma tillbaka som att rida iväg ;)
Det var min dag i lite detalj. Jag hade bara tänkt skriva ett inlägg typ "hej, idag var jag i stallet". Jag gillar mina fingrar ibland. De gör som de själva vill och ibland blir det ganska bra ;)
Ps. Märkte ni att jag knappt skrev något om bommarna/hindren som vi faktiskt använde också? ;)
Kram på er!
/Myran
Från härliga Melwintiden. Jösses vad mycket jag red honom. fina hästen!