Lyckats bli upprörd.."Planering av ridverksamhet"
2013-06-08 | 15:17:27
| From my point of view
För det femte:
Reservplaner kanske ni hört talas om. Vi får ha en, två, tre kanske fyra planer för varje lektion för att alltid vara redo om någon häst har en tappsko, skulle bli oren, ryttaren visar sig vara vettskrämd för hästen, osv osv. Det här är också något vi planerar för VARJE lektion varenda dag.
För det sjätte:
Hästarna får ju självklart gå ett max antal gånger. Vi har satt våran till max 2 lektioner som standard. Så inte nog med att alla ska få en häst som passar dem så måste även hästen vara ledig och inte redan ha gått sina lektioner. Det hade vart lätt att sätta Showtime på alla ;)
Hästarna måste dessutom gå ut X antal gånger i veckan och det håller vi stenhårt på. Det är uteritterna som gör att hästarna tycker att det är ok med arbete på banan med så många olika elever.
Hästarna måste ju dessutom vara lediga minst en dag i veckan.
För det sjunde...
Varenda lektion analyserar vi alla elevers ridning, framsteg, vad som behöver övas på, vad som inte funkar och vad som gör att en viss elev inte har utvecklats på ett tag.
De allra flesta brukar sluta rida när de är på en platå i sin ridning där utvecklingen inte märks av något vidare men vet ni vad; Det är så det funkar!
Ett tag utvecklas man, sedan måste man "köras in" i den nya ridningen, med repetition som ibland behöver pågå i månader. Just då märker man inte mycket i sin ridning. Så när någon kommer fram och frågar varför inte de har utvecklats den sista tiden så vet jag inte vart jag ska börja... Ofta är det dessutom ryttare som utvecklats väldigt fort en tid innan som kommer och frågar detta.. Att ha samma utveckling genom hela sin ridning hela tiden är en dröm som tyvärr aldrig kommer att bli sann.
Nu menar jag inte att man inte ska kunna fråga sin ridlärare för självklart ska man kunna det, MEN man kanske ska fundera själv först; Vart står jag i min ridning, vad tycker jag är svårt resp. lätt? Vad har jag för mål? Har jag uppfyllt dem? Om jag har det vad ska jag sätta för nya mål?
Inte bara slänga över allt ansvar på ridlärare eller instruktören. Jag hjälper mina elever efter allra bästa förmåga och tycker att det är underbart när jag ser framsteg men de måste själva vilja och ha orken att fortsätta jobba även om det går i uppförsbacke ibland...
Det gäller alltså för mig att arbeta på ett sätt som ger eleven bästa förutsättningar för att lyckas hitta "känslan" och veta vad de ska försöka hitta tillbaka till =)
För det åttonde
Det finns vissa saker som mina elever måste kunna innan de går vidare till svårare övningar. Tex i hoppning. Kan inte eleven rida bra vägar, diagonala och parallella med långsidan, kommer jag inte heller göra svårare övningar förrän det sitter. Det ska inte vara tur att ekipaget kommer över ett hinder och vägarna ska inte vara bra 7 gånger av 10, det ska sitta i ryggmärgen och i stort sett ALLTID bli bra.
Likadant höjer jag inte förrän ryttaren kan rida bra vägar i rätt tempo utan att störa hästen före hindret. Varför? För att det är bästa sättet att förstöra en lektionshäst....
Hästarna ska dessutom vara RAKA och inte dragna i munnen!
Tex i dressyr; Jag låter ingen elev göra skänkelvikningar, öppna eller sluta förrän eleven klart och tydligt kan känna hur många spår hästen går på och även kunna påverka det och lägga dem på 2, 3 eller 4 spår. Eleven ska dessutom kunna känna när hästen är rak och kunna ställa åt båda håll på rakt spår utan hjälp av vägg.
Igen, jag har inte ens varit i närheten av mitt jobb och ändå så lyser det igenom på vissa plan. Darn Internet ibland alltså..
Jag blir helt uppgiven när en del inte själva inser vad det är som gjort att jag eller någon annan som jobbar hos oss, har tagit ett visst beslut, eller lagt upp lektioner på ett visst sätt.
Fattar ni hur mycket tanke det är bakom det hela?
För det första en hel "grovplanering" där jag skriver lektion för lektion vad planen är att vi ska hinna med under terminen. Den lägger jag inte ut någonstans för den är för mig och min överblick och absolut inget satt schema, vilket det lätt blir om man lägger ut det...
En planering tar tid att göra och den görs efter just den gruppens och individens önskemål. Vi har även som standard att första lektionen för terminen är just planering och målsättning för att jag ska kunna göra alla nöjda men samtidigt få med allt det viktiga.
För det andra går våra lektioner på ett rullande schema som ser ut ungefär såhär; Dressyr, hopp/markarbete, ut och det rullar på så. Däremellan finns ett par hippologilektioner också för vi vill lära ut helheten och inte bara lära folk att "åka" häst och tro att de kan...
Dels är det detta konceptet vi vill nå ut med till alla hästmänniskor. Hästarna ska ut så enkelt är det och som hästmänniska måste man få med allt och göra allt oavsett vilken nivå det är på. Om man inte vågar hoppa kan man fortfarande gå över bommar el dyl, om man tycker att det är läskigt att rida ut kan jag gå med och till och med ha ledare vid behov, men det är fortfarande allsidigheten som vi vill nå ut med. Det behöver inte vara sämre kvalitet för det...
För det tredje; Ni som tror att det är lätt att planera hästar till lektionerna har WAY fel! Ni anar inte hur mycket planering som ligger bakom;
Vågar den här personen rida den här hästen?
Är den här ryttaren bra för den här hästen?
Är den här hästen bra för den här ryttaren?
Hur har den hästen varit det senaste?
Är det en säkerhetsrisk att sätta den personen på den hästen idag?
Kan den eleven rida den här hästen i hoppning på ett bra sätt?
Kommer den här ryttaren förstöra något i vårt utbildningsarbete med just den hästen?
Kommer den här ryttaren få en bra upplevelse med den här hästen?
Kommer den här hästen få en bra upplevelse med den här ryttaren?
Sitter den här ryttaren tillräckligt bra för den här hästen?
Har den ryttaren tillräckligt mjuka händer för den här hästen?
Kan den här ryttaren rida den här hästen i den här gruppen?
Jag kan hålla på i det oändliga med de här frågeställningarna som vi VARJE DAG går igenom för VARJE ryttare!
För det fjärde: Självklart planeras varje lektion antingen nerskrivet som ett pm eller om man gjort det innan, minut för minut i huvudet. Uppvärmning, övningar som känns igen, huvudövning och nedtrappning. Detta är kanske det som de flesta har störst förståelse i och kanske säger först när man pratar om lektionsplanering.
Lektionerna ska vara säkra, det är prio ett men också självklart utmanande och lagom nivå för gruppen som helhet.
Lektionen får inte vara så svår att hästarna far illa och då menar jag både fysiskt och psykiskt. Tänk er själva att hästarna ska fixa att göra den här övningen flera gånger med olika ryttare. Då kan man inte stå där som ridlärare och se eleverna klanta till det för hästarna gång på gång och fortfarande tycka att det är rätt nivå...
90% av lektionen ska vara sånt eleverna gjort tidigare och som de klarar av hyfsat bra, 10% kan vara nya saker eller saker som är lite "överkurs" bara det inte går ut över hästarna.
Det eleverna ofta glömmer bort är att balans, koordination, sits och finheten i hjälperna måste övas på i ÅR för att befästas och innan man har en viss finhet i hjälperna, ska man inte göra vissa övningar.
Ja, det är svårt att rida och ärligt talat så vägrar jag köra på genvägar där eleverna får prova på alldeles för svåra grejer på hästarnas bekostnad. Jag har redan vart med om den typen av lektion på flertalet andra ställen och det förstör så mycket!
Jag blir helt uppgiven när en del inte själva inser vad det är som gjort att jag eller någon annan som jobbar hos oss, har tagit ett visst beslut, eller lagt upp lektioner på ett visst sätt.
Fattar ni hur mycket tanke det är bakom det hela?
För det första en hel "grovplanering" där jag skriver lektion för lektion vad planen är att vi ska hinna med under terminen. Den lägger jag inte ut någonstans för den är för mig och min överblick och absolut inget satt schema, vilket det lätt blir om man lägger ut det...
En planering tar tid att göra och den görs efter just den gruppens och individens önskemål. Vi har även som standard att första lektionen för terminen är just planering och målsättning för att jag ska kunna göra alla nöjda men samtidigt få med allt det viktiga.
För det andra går våra lektioner på ett rullande schema som ser ut ungefär såhär; Dressyr, hopp/markarbete, ut och det rullar på så. Däremellan finns ett par hippologilektioner också för vi vill lära ut helheten och inte bara lära folk att "åka" häst och tro att de kan...
Dels är det detta konceptet vi vill nå ut med till alla hästmänniskor. Hästarna ska ut så enkelt är det och som hästmänniska måste man få med allt och göra allt oavsett vilken nivå det är på. Om man inte vågar hoppa kan man fortfarande gå över bommar el dyl, om man tycker att det är läskigt att rida ut kan jag gå med och till och med ha ledare vid behov, men det är fortfarande allsidigheten som vi vill nå ut med. Det behöver inte vara sämre kvalitet för det...
För det tredje; Ni som tror att det är lätt att planera hästar till lektionerna har WAY fel! Ni anar inte hur mycket planering som ligger bakom;
Vågar den här personen rida den här hästen?
Är den här ryttaren bra för den här hästen?
Är den här hästen bra för den här ryttaren?
Hur har den hästen varit det senaste?
Är det en säkerhetsrisk att sätta den personen på den hästen idag?
Kan den eleven rida den här hästen i hoppning på ett bra sätt?
Kommer den här ryttaren förstöra något i vårt utbildningsarbete med just den hästen?
Kommer den här ryttaren få en bra upplevelse med den här hästen?
Kommer den här hästen få en bra upplevelse med den här ryttaren?
Sitter den här ryttaren tillräckligt bra för den här hästen?
Har den ryttaren tillräckligt mjuka händer för den här hästen?
Kan den här ryttaren rida den här hästen i den här gruppen?
Jag kan hålla på i det oändliga med de här frågeställningarna som vi VARJE DAG går igenom för VARJE ryttare!
För det fjärde: Självklart planeras varje lektion antingen nerskrivet som ett pm eller om man gjort det innan, minut för minut i huvudet. Uppvärmning, övningar som känns igen, huvudövning och nedtrappning. Detta är kanske det som de flesta har störst förståelse i och kanske säger först när man pratar om lektionsplanering.
Lektionerna ska vara säkra, det är prio ett men också självklart utmanande och lagom nivå för gruppen som helhet.
Lektionen får inte vara så svår att hästarna far illa och då menar jag både fysiskt och psykiskt. Tänk er själva att hästarna ska fixa att göra den här övningen flera gånger med olika ryttare. Då kan man inte stå där som ridlärare och se eleverna klanta till det för hästarna gång på gång och fortfarande tycka att det är rätt nivå...
90% av lektionen ska vara sånt eleverna gjort tidigare och som de klarar av hyfsat bra, 10% kan vara nya saker eller saker som är lite "överkurs" bara det inte går ut över hästarna.
Det eleverna ofta glömmer bort är att balans, koordination, sits och finheten i hjälperna måste övas på i ÅR för att befästas och innan man har en viss finhet i hjälperna, ska man inte göra vissa övningar.
Ja, det är svårt att rida och ärligt talat så vägrar jag köra på genvägar där eleverna får prova på alldeles för svåra grejer på hästarnas bekostnad. Jag har redan vart med om den typen av lektion på flertalet andra ställen och det förstör så mycket!
För det femte:
Reservplaner kanske ni hört talas om. Vi får ha en, två, tre kanske fyra planer för varje lektion för att alltid vara redo om någon häst har en tappsko, skulle bli oren, ryttaren visar sig vara vettskrämd för hästen, osv osv. Det här är också något vi planerar för VARJE lektion varenda dag.
För det sjätte:
Hästarna får ju självklart gå ett max antal gånger. Vi har satt våran till max 2 lektioner som standard. Så inte nog med att alla ska få en häst som passar dem så måste även hästen vara ledig och inte redan ha gått sina lektioner. Det hade vart lätt att sätta Showtime på alla ;)
Hästarna måste dessutom gå ut X antal gånger i veckan och det håller vi stenhårt på. Det är uteritterna som gör att hästarna tycker att det är ok med arbete på banan med så många olika elever.
Hästarna måste ju dessutom vara lediga minst en dag i veckan.
För det sjunde...
Varenda lektion analyserar vi alla elevers ridning, framsteg, vad som behöver övas på, vad som inte funkar och vad som gör att en viss elev inte har utvecklats på ett tag.
De allra flesta brukar sluta rida när de är på en platå i sin ridning där utvecklingen inte märks av något vidare men vet ni vad; Det är så det funkar!
Ett tag utvecklas man, sedan måste man "köras in" i den nya ridningen, med repetition som ibland behöver pågå i månader. Just då märker man inte mycket i sin ridning. Så när någon kommer fram och frågar varför inte de har utvecklats den sista tiden så vet jag inte vart jag ska börja... Ofta är det dessutom ryttare som utvecklats väldigt fort en tid innan som kommer och frågar detta.. Att ha samma utveckling genom hela sin ridning hela tiden är en dröm som tyvärr aldrig kommer att bli sann.
Nu menar jag inte att man inte ska kunna fråga sin ridlärare för självklart ska man kunna det, MEN man kanske ska fundera själv först; Vart står jag i min ridning, vad tycker jag är svårt resp. lätt? Vad har jag för mål? Har jag uppfyllt dem? Om jag har det vad ska jag sätta för nya mål?
Inte bara slänga över allt ansvar på ridlärare eller instruktören. Jag hjälper mina elever efter allra bästa förmåga och tycker att det är underbart när jag ser framsteg men de måste själva vilja och ha orken att fortsätta jobba även om det går i uppförsbacke ibland...
Det gäller alltså för mig att arbeta på ett sätt som ger eleven bästa förutsättningar för att lyckas hitta "känslan" och veta vad de ska försöka hitta tillbaka till =)
För det åttonde
Det finns vissa saker som mina elever måste kunna innan de går vidare till svårare övningar. Tex i hoppning. Kan inte eleven rida bra vägar, diagonala och parallella med långsidan, kommer jag inte heller göra svårare övningar förrän det sitter. Det ska inte vara tur att ekipaget kommer över ett hinder och vägarna ska inte vara bra 7 gånger av 10, det ska sitta i ryggmärgen och i stort sett ALLTID bli bra.
Likadant höjer jag inte förrän ryttaren kan rida bra vägar i rätt tempo utan att störa hästen före hindret. Varför? För att det är bästa sättet att förstöra en lektionshäst....
Hästarna ska dessutom vara RAKA och inte dragna i munnen!
Tex i dressyr; Jag låter ingen elev göra skänkelvikningar, öppna eller sluta förrän eleven klart och tydligt kan känna hur många spår hästen går på och även kunna påverka det och lägga dem på 2, 3 eller 4 spår. Eleven ska dessutom kunna känna när hästen är rak och kunna ställa åt båda håll på rakt spår utan hjälp av vägg.
De få gånger några av mina lägre grupper gjort skänkelvikningar är det JAG som gjort dem och de som fått känna hur det ska kännas. Big different...
Det är basic och hur tråkigt det än kan vara så MÅSTE det funka innan man gör annat, dels för hästens skull men också för ryttarens skull så att de inte går och tror att de kan något de faktiskt inte kan. Det är inte schysst heller...
Övningarna och rörelserna ska dessutom sitta teoretiskt före eller samtidigt som man börjar med dem. Mitt mål är att alla ska kunna förklara vad de gör medan de rider. Kunna beskriva känslan de har i ord.
Ja jösses... Jag kan fortsätta i jag vet inte hur många steg men då kanske ni förstår hur det börjar gå runt i huvudet om någon frågar om de kan byta häst, göra något annat på lektionen mm mm.
Det är basic och hur tråkigt det än kan vara så MÅSTE det funka innan man gör annat, dels för hästens skull men också för ryttarens skull så att de inte går och tror att de kan något de faktiskt inte kan. Det är inte schysst heller...
Övningarna och rörelserna ska dessutom sitta teoretiskt före eller samtidigt som man börjar med dem. Mitt mål är att alla ska kunna förklara vad de gör medan de rider. Kunna beskriva känslan de har i ord.
Ja jösses... Jag kan fortsätta i jag vet inte hur många steg men då kanske ni förstår hur det börjar gå runt i huvudet om någon frågar om de kan byta häst, göra något annat på lektionen mm mm.
Konstruktiv kritik är alltid bra och det är ofta det som gör att man kan förbättra saker och ting MEN då ska argumenten och önskemålen vara belagda med fakta och insikt i vad det är för verksamhet, annars kan man faktiskt fråga först innan man släpper ut massa grodor....
Säkerheten går alltid först! Tätt följt av kvalitet på ridlektionerna för elever och livskvalitet för våra älskade hästar som sliter på lektion ♥
Jag älskar mitt jobb så länge folk håller inne med sina idiotiska ogenomtänkta spyor...
Tänk efter innan ni säger ngt.
Däremot ska ni inte tro att det är en barnlek för det är det verkligen inte. Jag gillar det ändå=)
Vårat mål med vår ridskola är att elever ska få en möjlighet att lära sig rida. På riktigt!
Nu känns det lite bättre igen..
/Myran
Säkerheten går alltid först! Tätt följt av kvalitet på ridlektionerna för elever och livskvalitet för våra älskade hästar som sliter på lektion ♥
Jag älskar mitt jobb så länge folk håller inne med sina idiotiska ogenomtänkta spyor...
Tänk efter innan ni säger ngt.
Däremot ska ni inte tro att det är en barnlek för det är det verkligen inte. Jag gillar det ändå=)
Vårat mål med vår ridskola är att elever ska få en möjlighet att lära sig rida. På riktigt!
Nu känns det lite bättre igen..
/Myran
Jätteintressant att läsa!!!
Planeringen bakom allt, så oändligt mkt...
EN egen häst att hålla reda på är mycket för mig.
Beundransvärt!!!