slide show

Vad är viktigast?

Evelyn

Allt är typ lika viktigt. Men stalltjejerna/dom som hjälper till är väääldigt viktiga, för då kan man fråga dom om man är osäker.t.ex.


http://ponnystaar.blogg.se/ 2012-03-10 | 18:00:42
Anna

sv:vad synd:P det är en ovanlig färg på ett vanligt schabrak


http://annashastliv.blogg.se/ 2012-03-10 | 21:02:52
Mony

Jag ska försöka att svara på de flesta av frågorna ^^



Ordning och reda är jätteviktigt, all utrustning bör vara märkt med hästens namn och ha en egen plats/krok osv. Sen så ser det ju alltid mycket trevligare och mer professionellt ut om det är ordning och reda i stallet och på hela anläggningen Typ städat och rensopat (:



Jag tycker inte att papper på kunskap är det viktigaste, i alla fall inte om man har ridit ett tag. Jag brukar gå på känsla om jag gillar en ridlärare eller inte. Om man där emot är helt ny och precis ska börja rida så är det ju en trygghet att kunna få se ett skriftligt intyg på vad läraren kan. Men det fungerar nog lika bra med referenser. Det var så jag började på Tokarp i alla fall, mamma hade hört att det var bra och jag är ju där fortfarande en del och jag har då aldrig sett något papper på kunskap men är nöjd och tycker att det har fungerat ändå ;)



Manege är viktigt för mig när vädret är dåligt men annars föredrar jag paddock.



Ett varmt utrymme är kanon om det finns tillgång till, speciellt om man spenderar hela dagar i stallet(främst under vinterhalvåret då såklart), toa är väl nästan ett måste och en dusch hade varit lyxigt men oviktigt, likaså omklädningsrum. I alla fall för mig. Cafeteria hade också varit lyxigt men inte nödvändigt.



Rasen på hästarna är helt oviktigt, islandshästar kanske är svårt att ha på en "vanlig" ridskola, men det är nog lite beroende på hur de har tränats. Men det är nog det jag gillar allra mest med just Tokarp, att det inte spelar någon roll!



Storlekarna på hästarna bör väl anpassas till vad man har för ryttare, rider det bara vuxna så bör man väl inte ha ett stall fullt med shettlansponnier osv ;)



Åldern spelar inte heller någon roll så länge hästen trivs och har ett bra liv. Unghästar tycker jag är bra om man har för att man som elev lär sig att hantera dem osv. Jag lärde mig till exempel jättemycket när jag fick rida Faramir i början. Sen är det ju viktigt att ryttaren också utvecklas och i så fall får en blandning av att rida unghästar(om man nu har turen att få vara med och testa) och utbildade hästar. (konstiga formuleringa kanske, men jag hoppas att du förstår vad jag menar ^^)



Hästhållningen är en utav de viktigaste punkterna här tror jag, mår inte hästarna bra så blir det ingen bra ridskola. Hästar måste få vara hästar också!



Jag rider ju inte på Tokarp för att få rida ut, så för mig är det träning och inte uteritt som gäller, men det är ju för att jag rider ut nästan alla andra dagar som jag rider. Men ridskolor bör blanda uteritter med träning både för hästarnas och elevernas skull.



Hästarnas hull, humör och uppfostran? Jag tycker nog att man ska börja med eleverna uppfostran ;) men hull och humör är viktigt såklart.



Lektionsupplägget tycker jag att ridlärare och elever ska utforma tillsammans. Det finns ryttare som bara rider för att det är kul och för att komma ut och röra på sig och då kanske det inte är lika viktigt med teori om vad hästen äter, vad alla delar i skelettet heter osv. utan i så fall lära sig det viktigaste i början och sen rida för motionens skull. Sen finns det ryttare som är där för att lära sig för att utvecklas som ryttare/hästmänniska och kanske i framtiden planerar att skaffa en egen häst. Då är teorin mycket viktigare.



Tävlingar är bra, då har man något att sikta på, det är lättare att sätta upp mål som tex att jag vill hoppa en CR på 80 cm innan året är slut och sen så är det ju himla roligt också. Jag kommer ihåg när jag följde med till Borås ridhus en gång som hästskötare och det var nog fyra ekipage från Tokarp som var med, gör ni sånt fortfarande?



Sen i övrigt så tycker jag att det är väldigt viktigt att alla behandlas lika, att ingen känner sig utanför och att det inte pågår favoriseringar! Respekt, hjälpsamhet och förståelse är kanonviktigt (: Sen så är grejer som familjedagar och liknande fantastiskt roligt också ;)



SV: Jag ska försöka att leta upp bloggarna, kommer inte riktigt ihåg, men jag vet att Linn Strelin skrev något om det och att man kunde hitta fler som skrivit om det bland kommentarerna där.


http://xdonatello.blogspot.com 2012-03-11 | 00:24:16
Annika

Jag tycker att allt är viktigt i en ridskola :)


http://blogofphoto.blogg.se/ 2012-03-11 | 12:00:20
petra

Hästarna helt klart, hästen ska kunna göra rätt när ryttaren gör rätt, det är då man lär sig. Ridläraren ska vara pedagogiskt och kunna ändra sitt lärande till olika individer, anpassa sig efter situationen. Det är prio ett tycker jag :-)


http://petrajosefsson.WordPress.com 2012-03-11 | 12:35:52
Cathrin

håller med Mony till 100% :)

2012-03-11 | 19:02:57
Veronika

Jag tycker det är viktigt att vara ansluten till Svenska Ridsportsförbundet bl a därför att:

Det här gör Svenska Ridsportförbundet:

• Företräder medlemmarna gentemot myndigheter, politiker och samhället

• Leder väg och skapar opinion i viktiga framtidsfrågor

• Utbildar yrkesfolk och ideella ledare

• Ansvarar för att utbildning håller hög kvalitet

• Svarar för den olympiska sporten, tränar och förbereder ryttare inför OS

• Fastställer normer för hästhållning, ridskole- och tävlingsverksamhet

• Tillhandahåller utbildningsmaterial

• Informerar medlemmarna genom förbundets officiella organ

• Ger råd och service till olika kategorier av medlemmar

• Argumenterar för ridsportens samhällsnytta

• Verkar för en dopningsfri idrott



De har även bra vision, policy och mål om man läser på deras hemsida.

2012-03-13 | 10:18:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0