slide show

Nu snackar vi "rädsla"

Lena

du prickar väldigt rätt när du uttrycker dig, raring. Du har ett fantastiskt sätt att dela med dig och förmedla din känsla och du är otroligt generös med det du tycker är jobbigt. Well done! Det är en fin häst du har och vi ska nog fixa det;) Pok!

Svar: Love you! <3
Trinnie

2012-12-21 | 23:47:26
Madde Andersson

Tycker det är intressant att du skriver om rädsla osv, för det är något som alla på något vis känner. Alla är vi rädda för något.
Min ena häst (den jag rider mest) är bakskygg och vi har haft stora problem att sitta upp på honom, och han har även blivit skraj under ridningen och skenat osv. Men just uppsittningen är det som har skrämt mig genom de åren vi haft honom. När jag väl sitter på honom så känns allt bra och där är jag säker, liksom, men eftersom han dragit iväg vid uppsittning några gånger så sitter det kvar i bakhuvudet att han kanske gör det igen. Vi kunde inte komma upp på honom på en hel sommar (2011) och fick "rida in" honom på nytt. Han är vår första egna häst och vi hade inte "tänkt" oss att rida in vår första häst. Dessutom måste jag ändå säga att det hade varit lättare att rida in en helt grön häst, än en häst som var skraj och stack när man lyfte foten mot stigbygeln.
Det har blivit mycket bättre och vissa dagar är han som vilken annan häst som helst, men bakslagen kommer ibland tillbaka och det är det som sitter kvar i bakhuvudet.
En sak jag tycker alla ska tänka på, som är rädda för att göra något speciellt (tex rida eller hoppa osv osv) är: "Mod är inte att vara orädd, mod är att vara rädd och ÄNDÅ våga" :P Har hjälpt mig mycket att tänka så, för då ser man sig själv som modig istället för feg, för att man är rädd för något betyder inte att man är feg. Det kan också betyda att man är modig och därför hjälper det att tänka så, det är peppande för sig själv att se sig själv som modig istället för feg ;)

Svar: Precis och tack! =) Jag tror också att alla som håller på med hästar någon gång känner sig rädda i någon situation. Och jag ska absolut tänka så att "Mod är inte att aldrig vara rädd". Det är väldigt sant =)
Trinnie


http://ricos.blogg.se 2012-12-22 | 09:51:13
Emmelie

Jag känner med dig något otroligt,och att läsa det du skrivit är som taget rakt ur min egen hjärna.<3...kram,god jul.

2012-12-24 | 22:37:10
Anonym

Alltså räddslan försvinner aldrig vilket kan vara ett störande moment men se det som något positivt! Att du är av kött och blod, du är människa liksom. Tänker du på vad som kan ske blir det värre, tro mig been there done that. Lugna dig ta ett djupt andetag och var inte på hugget, slappna av. Funkar alltid att tänka på annat också, men rider du ska du ju såklart tänka på ridningen. Tänk inte: nej nu bockar han, tänk att slappna av i den situationen men sätt dig i en sits som kan vara bra att sitta i om situationen skulle uppstå likaså ska du tänka på din uppgift du har när du rider. Tänk lite att ifall han bockar - säg till han på skarpen. Kanske han har ont? Kanske han har kul? hästar är märkliga på att visa sina humör, men hur ska dem annars kommunicera med oss två benta, vi har händer och uppfattande röst.

Svar: Men jag tror att rädslan kan försvinna. Iaf den osunda rädslan, sen vill jag faktiskt inte bli av med "rädsla" helt och hållet :P Det är ju ändå den som håller en vid liv. Men jag får helt enkelt ta tag i mig själv mer och lära mig hantera den =)
Trinnie

2012-12-25 | 01:25:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0