Mitt i dagen
2013-09-16 | 15:02:38
| Tokarpsinfo/Tokarpshästar
Fy fan vad trött jag är nu. Grupperna ikväll kommer ha ryckning, klippning mm. Blir roligt och nyttigt. Det där är något sånt som man behöver öva otroligt mycket på för att bli bra.
Dels ska man kunna tekniken så att man inte irriterar hästen. Dels ska det vara effektivt. Så jag anser att om man kan rycka en lång hästman på ca 1 timme utan att hästen är irriterad; Då kan man rycka.
Klippa, det får man också öva på en hel del, men klipper man inte för kort så har man ett par chanser på sig att få det bra utan att man gör bort sig ;)
Det som kan vara svårt är att motivera elever att lägga tid på att öva på ryckningen/klippningen. Att de redan kan det eller så; såhär tänker jag:
Jag vill att mina duktiga elever i framtiden ska kunna ställa sig och göra Hästskötarexamen och klara det galant. För det krävs det bland annat att man ska kunna rycka en normal hästman på betydligt MINDRE än en timme. Så när ska man öva på det om man inte gör det på lektionstid?
Själv? Vad händer då om hästen eleven rycker inte tycker tekniken är ok och blir irriterad? Vem hjälper? ingen, vilket lätt resulterar i att hästen inte längre vill bli ryckt.
Det är så lätt att förstöra en häst...
Men ja, det är som det är. Alla gör som dom vill men jag tycker att det är tråkigt att inte fler hugger på chansen att öva när det finns. Det finns alltid fler levlar på vad man än gör. =)
Ja,, Nu drog det här inlägget iväg på något jag inte tänkt från början.
Är det någon som kommit på svaret än förresten? Varför droppar det av elever SÅ FORT det blir hipp? Hur kan man inte tycka att det är viktigt, eller lika viktigt som ridningen? Vad är det som gör att man inte vill lära sig helheten kring "häst"?
Det är dessutom alltid samma personer som "ska iväg", "blivit krassliga", "kan inte", etc etc. Tråkigt.. Vad hade hänt om jag ändrat till att vi skulle hoppa ikväll? ;)
Sen självklart kan man bli dålig... men det är många som är "dåliga" när det är hipp.
Jag uppskattar mycket mer att man är ärlig och säger att ne, men då lägger jag tiden på detta istället för att jag känner på det här sättet. Mycket lättare att ta och då vet man ju =) Då har man något att jobba med.
Jag tar alltså jättegärna emot tips om hur ni skulle vilja göra! Vi kommer inte ta bort den teoretiska delen. Det räcker inte att enbart ha det i samband med vanliga ridlektioner så HUR SKA VI GÖRA? =)
Kram på er!
Ses ikväll
/Myran
Dels ska man kunna tekniken så att man inte irriterar hästen. Dels ska det vara effektivt. Så jag anser att om man kan rycka en lång hästman på ca 1 timme utan att hästen är irriterad; Då kan man rycka.
Klippa, det får man också öva på en hel del, men klipper man inte för kort så har man ett par chanser på sig att få det bra utan att man gör bort sig ;)
Det som kan vara svårt är att motivera elever att lägga tid på att öva på ryckningen/klippningen. Att de redan kan det eller så; såhär tänker jag:
Jag vill att mina duktiga elever i framtiden ska kunna ställa sig och göra Hästskötarexamen och klara det galant. För det krävs det bland annat att man ska kunna rycka en normal hästman på betydligt MINDRE än en timme. Så när ska man öva på det om man inte gör det på lektionstid?
Själv? Vad händer då om hästen eleven rycker inte tycker tekniken är ok och blir irriterad? Vem hjälper? ingen, vilket lätt resulterar i att hästen inte längre vill bli ryckt.
Det är så lätt att förstöra en häst...
Men ja, det är som det är. Alla gör som dom vill men jag tycker att det är tråkigt att inte fler hugger på chansen att öva när det finns. Det finns alltid fler levlar på vad man än gör. =)
Ja,, Nu drog det här inlägget iväg på något jag inte tänkt från början.
Är det någon som kommit på svaret än förresten? Varför droppar det av elever SÅ FORT det blir hipp? Hur kan man inte tycka att det är viktigt, eller lika viktigt som ridningen? Vad är det som gör att man inte vill lära sig helheten kring "häst"?
Det är dessutom alltid samma personer som "ska iväg", "blivit krassliga", "kan inte", etc etc. Tråkigt.. Vad hade hänt om jag ändrat till att vi skulle hoppa ikväll? ;)
Sen självklart kan man bli dålig... men det är många som är "dåliga" när det är hipp.
Jag uppskattar mycket mer att man är ärlig och säger att ne, men då lägger jag tiden på detta istället för att jag känner på det här sättet. Mycket lättare att ta och då vet man ju =) Då har man något att jobba med.
Jag tar alltså jättegärna emot tips om hur ni skulle vilja göra! Vi kommer inte ta bort den teoretiska delen. Det räcker inte att enbart ha det i samband med vanliga ridlektioner så HUR SKA VI GÖRA? =)
Kram på er!
Ses ikväll
/Myran
Bra inlägg, tycker jag. Det vore verkligen super att finna ett sätt som fungerar :)
Jag tror att det är många som rider på ridskola för att det är en hobby, man vill inte bli bäst utan bara rida för att det är kul och då tror jag att hippologin inte alls känns så rolig. Man får ju inte rida. Allt hänger ju på vilka mål man har som hästmänniska och varför man har valt att börja rida.
Jag tyckte egentligen inte heller att hippologin var så rolig, hade nog uppskattat den mer idag. Dock uppskattar jag att jag gick på alla hippologilektioner, annars hade jag nog inte ha en häst idag.
Lektionerna var bra och lärorika, samtidigt som vi hade ganska roligt ihop under hippologin. Det var nog bara "besvikelsen" över att man inte fick rida som gjorde att motivationen dalade lite.
Jag vet inte hur man skulle kunna göra det bättre(och jag vet framförallt inte hur era teoretiska lektioner ser ut idag) men jag tror att alla behöver ha egna mål om vad de vill lära sig i teorin. Sen har jag sett att en del skriver på fb att de tar med fika till gruppen och jag tänker att det låter ju hur mysigt som helst. Fika lite, prata lite och lära sig saker. Det måste ju vara ett hållbart koncept ;)
Sen kan jag inte förstå( det kan bero på att jag är lite snål) hur man kan skippa en lektion som redan är betald och ljuga om orsaken till varför man inte är där haha. Hoppas att det löser sig :)
http://monyharnesund.blogspot.com 2013-09-16 | 16:19:03