slide show

Bett!

Noomie Sundell

BRA skriver! Tror för övrigt att jag har hittat en ny favvoblogg! :D

Svar: :D Tack så mycket! :D
Trinnie


http://lexx.blogg.se 2013-01-27 | 15:13:04
Anna

Man kan väl välja att rida på ett vanligt tränsbett om man vill det, men hur kan du veta att din häst trivs bäst på det om du aldrig testat något annat? Det behöver inte betyda att du ska köpa ett skarpare bett utan bara utav en annan modell. Tycker att det låter ganska dumt att rida på ett vanligt tränsbett om du inte en klarade av att hålla henne. Varför inte betsla upp ett kort tag så att du klarar av din häst och sedan växla tillbaka till det vanliga tränsbettet? Ett annat bett betyder inte automatiskt att det blir skarpare, det beror helt på handen som håller i tygeln. Jag tror att allas mål är att rida på ett så snällt bett som möjligt, men det snällaste bettet är inte alltid ett vanligt två- eller tredelat.

Svar: Som jag skrev så tror jag inte det hjälpt att betsla upp då inte bettet var problemet utan att jag inte red tillräckligt bra. Jag fick hjälp av bra tränare, lärde mig mer och problem solved. Mycket bättre än att byta bett tycker jag... Självklart hade väl tanken till bettet gått om det jag testade först inte fungerat, jag stångar varken mig själv eller min häst blodig bara för att jag är dumenvis, men det behövdes inte som sagt. Jag syftar mer på den som faktiskt börjar med att fundera över bettet istället för att fundera på vad de själva kan förbättra i ridningen. En bra ryttare kan rida på vad fan som helst, en dålig inte på något.
Trinnie

2013-01-27 | 15:17:26
Angelica

Jag varierar bett (mellan så många olika varianter jag bara kan) för att undvika att påverka samma punkter i hästens mun vareviga dag. Skaffar man skarpare bett får man ju istället tänka extra mycket på hur man använder sina händer.


http://cazlas.blogg.se 2013-01-27 | 15:49:18
Johanna

Tycker du generaliserar alldeles för mycket...

Alla bettbyten är ju absolut inte till ett skarpare.
De flesta bettbyten som jag och vänner till mig gör är helt enkelt till en annan modell med, i teorin, samma skärpa (eller för den delen, mildare)...
Ett skarpare bett betyder ju heller inte alltid att det blir skarpare för hästen utan kanske det samma men med en lugnare hand hos ryttaren.

Ja, jag har också till största del ridit min häst med ett "vanligt" tredelat tränsbett och det funkar hon bäst på. Jag skulle dock inte få för mig att påstå att alla hästar kommer tycka precis lika mycket om exakt det bettet, med den storleken och formen på ringar, rörliga sådana, med den mängden delar i munnen, den tjockleken och formen på de olika delarna, det materialet osv...

Ja, att man inte får stopp på sin egen häst är såklart i förlängningen ens eget fel, men att rida på ett bett "bara för att" och sedan utgöra en fara för sig själv, hästen och sin omgivning för att man inte får stopp är verkligen inte ok. (därmed har jag fortfarande inte sagt att det måste vara ett skarpare bett och absolut inte att det hade funkat på just din häst)
Jag tycker också att strävan alltid ska vara fina hjälper med mild eller ingen utrustning alls, men kanske inte i första skedet och inte till vilket pris som helst.

Svar: Håller med till viss del, men utelämnade en del saker för tolkning och valde att inte skriva ut allt. Tänkte se hur folk tolkade det som utelämnades och självklart blev det som det blev =)
Trinnie

2013-01-27 | 19:20:05
Mony

Håller med Angelica om att det nog kan vara en bra ide att byta lite då och då.


http://xdonatello.blogspot.com 2013-01-27 | 19:27:01
Olivia - mitt livs citat

Jag tycket det är naivt att säga att det är dumt att byta bett. Eftersom det finns bevisat att det är bra för hästens mun att inte rida med samma bett mer än två gånger i rad.
Jag förespråkar absolut inte starka bett och skulle absolut inte få för mig att använda ett om det inte fanns något annat alternativ, dessutom så är det handen på ryttaren som bestämmer skarpheten.

Men för att gå tillbaka till det här med att byta bett. Hästtandläkare rekommenderar att man byter bett och nosgrimmor så ofta som möjligt, för att tryckpunkterna ska vara olika. Har man alltid samma bett så "skaver och trycker" alltid bettet på samma ställe och det är inte bra för tänderna.

Svar: Jag tycker det är lustigt att du - och de flesta andra som kommenterat - fyller i "luckorna" i min text med att jag skulle vara naiv, eller generaliserar för mycket, etc men det är ni som fyller i dem åt mig. :P Jag har inte skrivit att det inte är bra att byta bett av den anledningen som du skriver (jag skrev dessutom om hacket) och hela inlägget handlar egentligen om de som betslar upp, inte om de som betslar olika av annan anledning. :)
Trinnie


http://mittlivscitat.blogg.se 2013-01-28 | 12:10:35
Olivia - mitt livs citat

Jag menade absolut inte att vara otrevlig! Jag förstår poängen med ditt inlägg, skapa åsikter är alltid kul. Men för folk som inte kan något om bett och kanske nyss köpt sin första häst läser det här kan de lätt uppfatta det som att det är dumt att byta bett på sin häst.
Sen håller jag helt och hållet med om det här med att skarpa bett inte är något att föredra, jag har själv skrivit ett inlägg om det på min blogg, så jag förstår helt och fullt vart du vill komma. Men jag ville mest få det sagt att det är bra att variera, även om alla bett man varierar med har samma inverkan och skarphet :)

Svar: Ingen fara =) Väldigt trevligt att du skrev det här svaret tillbaka. Uppskattar det =) Det är nog inte många som hade gjort det ^^ Ha det gott!
Trinnie


http://mittlivscitat.blogg.se 2013-01-28 | 19:34:28
Anna

Hej ... Ser att min filosofi ang bettbyten redan blivit sagda. Olika bett skapar olika tryck - det är ju därför de är olika. Men. Yjag håller med om att en häst går aldrig bättre än man klarar att rida den. - vilket gäller för oss vanliga dödliga...


http://obergs.blogg.se 2013-02-28 | 08:41:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0