slide show

Snälla svara på min fråga!!

Lovisa

Ja, de va en bra fråga men de jag tänker på är vägarna och om jag ska öka eller minska farten sen tänker man så himla mycket så man kommer inte ihåg allt, man hinner tänka rätt så mycket på den korta stunden;)

Och något man absolut inte ska tänka är att man inte klarar de för då känner hästen att man är osäker och är man då på höga hinder så är de inte så vanligt att hästen hoppar, utan jag brukar bara tänka de här ska jag klara!! Alltså brukar jag bara tänka framåt och positivt;) hoppas jag svara på dina frågor:)


http://lovisaebenholm.blogg.se/ 2012-06-17 | 19:14:38
MatildaE

Jag har hoppat BANA 1 gång, annars bara enskilda hinder eller 2-3 hinder...

Då jag hoppade en riktig bana hoppade jag en SUPERPIGG ponny och då behövde jag mest bara bromsa och styra ;)

Annars ska man driva enda fram till hindret, styra osv...


http://pussmulen.blogg.se/ 2012-06-17 | 19:31:18
kristin

Det beror helt på vilken häst jag sitter på :) på min gamla "träningsponny" var det som "driv driv driv, sväng sväng sväng, DRIV, eftergift"

Men på HD, är det mer som "ta,lätta, lossa, ta, rama,.." osv, alltså typ allt man gör, eller det jag ska göra.

Men det som ALLTID går igenom skallen, speciellt på tävlingar, är "KOM IGEN NU!" :)


http://hawksdynamite.blogg.se/ 2012-06-17 | 19:55:18
Lovisa

Ja, har varit med om "Shit, vi ligger helt fel" ;) Min ponny stannar dock aldrig utan då får jag bara försöka göra så gott som möjligt ;)

Tänker väl saker som att jag ska ha bra galopp, att jag får en bra anridning och tänker mycket på vägarna. Tänker på att aldrig kolla bakåt, även om jag är i en bom. I omhoppningar tänker jag gasaaa haha!


http://lovisabergdahl.blogg.se/ 2012-06-17 | 20:20:24
Johanna

Det allra mesta tycker jag löser sig med en bra grundgalopp. Jag brukar tänka mkt på noggranna vägar, bibehålla rytmen och galoppen genom svängarna, om något ändå skulle bli fel så försöker jag att ha som regel att rätta framåt. Ibland funkar det inte att rätta framåt, men oftast blir resultatet (språnget, rytmen och helheten) bättre om man alltid tänker framåt. Räknar steg gör man ju när det behövs med. Jag tänker säkert en massa mer, men detta var vad jag kom på nu...



Visst händer det att jag tänker "det här kommer gå käpprakt åt h*****e" när jag är på väg mot ett hinder och jag ligger fel. Det enda som de tankarna resulterar i är att det går precis så. (ungefär som på sista hindret när jag var uppe hos er sist) Har man i stället huvudet med sig och gör något åt situationen (reglerar sin häst) så brukar det i regel lösa sig.

2012-06-17 | 22:53:49
Cicci Carlsson

hehe, ingen direkt hoppälskande ryttare är jag men jag hoppar såklart då och då (hopptävlade lågt idag faktiskt) Min häst är väldigt duktigt så jag tänker mest på att styra, var nästa hinder är, om vi kommer komma över osv.. Ofta är jag väldigt nervös och tänker bara på hur nervös jag är (inte bra!) Min häst stannar typ aldrig men såklart tänker man ändå ibland att det inte går osv.


http://ciccicarlssons.blogg.se/ 2012-06-17 | 23:00:27
Lina

Jag sitter själv och hoppar en ungponny. Jag måste tänka på väldigt mycket, men bra fart och bra väger så min ponny får det enkelt att hoppa över så han bygger självförtroende. Men ibland kan det fara igenom mitt huvud att shiit vi har kommit in helt fel. Men som tur var är min ungponny ändå så säker så han vågar hoppa av långt ifrån eller kanske lite för nära, men han river inte för det, då han har en hoppteknik ut över det vanliga.

Så vägarna och ha bogarna på plats, sen ha en bra fart är alltid bra att tänka. Sen att själv trampa ner hälen och ha en lugn och fin hand. Osv. Men det är så mycket tankar när man hoppar så man glömmer bort lite, men salt några iaf ;)


http://linajansson.blogg.se/ 2012-06-18 | 10:38:27
NoraB

Tävlar inte så inne på en tävlingsbana vet jaginte, Men hemma vill jag bara komma igenom det och att vi ska klara av det tillsammans. Sen kommer min tant som tror hon är en 6årig buse i 200km/h så man hoppas bara på att hon inte stannar :P



Det är klart man tänker, vägen ska vara den rätt och det måste var en bra väg både för hästen och ryttaren tycker jag.


http://norab.blogg.se/ 2012-06-18 | 14:57:55
denice

När ja hoppar en bana på träning så blir jag väldigt fokuserad och rider bra, däremot på tävling så sitter jag ner rider alldeles för långsamt och tänker inte alls på farten. Jag tänker bara hinder och bana, tyvärr ;( Är väll lite nervös och tänker knappt på tävling, sjunger ofta för att lugna ner mig själv :)


http://akerblomman.blogg.se/ 2012-06-18 | 15:06:36
Evelyn

Azzå jag tänker egentligen typ "Vi klarar det" osv. Det går typ inga negativa saker i mitt huvud. För om jag blir skraj eller något så känner ju hästen det. Så azzå om man har stora förhoppningar, då måste ju man tänka possitivt isf. Annars kanske hästen stannar eller bara tvekar eller what ever...


http://ponnystaar.blogg.se/ 2012-06-18 | 19:35:14
Emma

jag kommer typ in i någon bubbla när jag tävlar, tänker inte överhuvudtaget typ, allt går på automatik på något konstigt sätt, så det är inte direkt att jag "shit, vad nära vi ligger" utan jag bara kortar några språng så löser det sig, är sällan rädd eller nervös när jag väl är inne på banan, då går jag som sagt in i min bubbla och låter bara hindren komma :)

2012-06-19 | 12:11:26
Julia

Jag brukar tänka på farten och på hur hästen går liksom, sen även på att sitta stilla och ofta tänker jag: Nu ska jag göra si eller så som min tränare alltid pratar om.

Innan varje hinder tänker jag på om avståndet ser bra ut eller rättar till det och sen tänker jag ALLTID: jäklar va bra det går idag eller fy va dåligt det går, försök rätta till hahah



Alltså tänker jag mest på hur jag ska rida, det tekniska liksom. Innan, när min häst var lite yngre (4 år) så var jag helt tom i huvudet och tänkte inte alls men alltmed att vi kommit högre upp i klasserna och hon har blivit mer reglerbar så tänker jag väldigt mycket mera!

2012-06-19 | 13:06:41
Johanna

Bra vägar och att göra mig själv nöjd, okej det låter som på tävling men det är både så på träning och tävling!



Nä det gör det inte, dels för att jag bara har ridit i 1 år och för att jag inte vet så mycket om sånt..


http://jojosliv.blogg.se/ 2012-06-19 | 21:44:01
Emmy

Innan jag hoppar en bana, måste jag skriva att jag är otroligt nervig. Tror jag kommer rida fel, att det kommer gå fel osv.. men sedan, när jag väl har kommit in på banan är allt rätt, då går det av sig själv. Tänker inte på något speciellt, försöker sitta rätt, ha rätt tempo och så. :)

2012-06-21 | 08:42:54
Alice

Jag brukar inte tänka så mycket, känner mer. Asså känner när vi kommer in hel fel, känner när galoppen är dålig & när jag tappade yttersidan. Känner det & försöker förbättra det, sen räknar jag väldigt mycket för att få jämna galoppsprång fram till hindret, även om jag inte har en aning om hur många det ska ars mellan kombinationer oså :)

Haha så jag tänker inte så mycket alls, känner mer :)

Svar: Tack för svaret! =)
Trinnie


http://classicalpony.blogg.se 2012-06-23 | 21:31:41
Ida

Jag brukar tänka på "trycket" och att hästen lyssnar på förhållningarna. När jag går banor på tävlingar brukar jag alltid tänka att just på ett visst ställe ska jag göra en halvhalt. Ibland blir det fel av mig eller att hästen inte lyssnar och då känner jag det ganska snart, om man kommer i "botten" på något hinder brukar jag hålla i tygeln och möta med skänkeln och blunda och tänka snälla hästen hoppa;P När jag landar efter att det blivit fel berömmer jag hästen mycket för att den ställde upp och hoppade.

2012-06-24 | 21:43:00
Jossan

När jag är på tävlingar, i grundet är jag noga med vägarna, det viktigaste för mig är att man gör sitt bästa och har KUL.
I omhoppning växer hornen ut och då tänker jag att det ska gå fort som fan men jag har bara kul :)

2012-06-27 | 17:22:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0